Get higher, dig a little deeper!

2 maart 2015 - Maastricht, Nederland

Lieve topper Anouk,

KILI deel twee is een feit, ben zoooo trots op je joeehoeeeee! Wat ben jij een bijzondere ervaring rijker. Ik ben heel blij voor je dat je dit hebt mogen mee maken. Wat een avontuur. En still standing strong, even stronger :).

Terwijl je je klaar maakte voor De Klim, ben ik nog een paar daagjes in Zwitserland geweest. Op dezelfde plek bij mijn lieve vriendin, waar ik net naar terug komst van Thailand in oktober, me voorbereide op wat de Nederlandse winter voor me in petto zou hebben. Ik neem je nog even terug in de tijd, zo vlak voor carnaval naar een echt Zwitsers tafereel.

Het wordt geen klim van een ocharme 6000 meter, maar we gaan ook even een bergje op. Zonder zebra's of giraffen aan de voet wel te verstaan. Hier vind je een apres ski hut met op de nok van het dak een grote rode vlag met wit kruis al wapperend in de ijzige wind. Het lijkt Amerika wel. Ook daar was de vlag des lands luid en duidelijk aanwezig.

De besneeuwde toppen prikken trots en sterk door een deken van wolken. Vijftig tinten grijs / wit. Ingepakt, klaar voor een poolexpeditie, kruipen we de ski lift in. Langs ons schieten kinderen op ski's. Met een blik van verwondering over hun souplesse en balans, staar ik ze na. Het is de eerste keer dat ik dergelijke wintersport taferelen van dichtbij mee maak en ook al voel ik met momenten mijn tenen en vingers niet meer en lijkt mijn neus door de kou er af te vallen, het uitzicht is prachtig.

We banjeren door de sneeuw, niet alleen wit onder me. De wolkendeken valt ligtjes over de bergrug waardoor ik niet verder kan kijken dan een meter of 10 voor me. Ik voel me als in een witte woestijn, in een andere wereld. Als in de film Frozen, die je overigens vast niet hebt gezien, op een andere planeet. Behalve de knisperende sneeuw onder mijn voeten hoor ik niets. Heerlijke stilte. En dan de stem van mijn lieve vriendin achter me, die bezorgd vraagt of er nog gevoel zit in mijn tenen, of ik het nog wel leuk vind. Ik geniet van ons avontuur en grinnik bij de gedachten aan ons volgend, niets meer of minder dan carnaval in Maastricht.

Eerst nog de apres ski hut in! Voor een kopje thee wel te verstaan. Lekker warm. Nu kom ik daar nog mee weg ;). De carnavalsdrank is vast wat anders.

Inmiddels heb ik de carnaval overleefd, maar roep ik nog even Alaaf Alaaf Alaaf voor het KILI team! De wensvlaggetjes hangen aan de top, zodat de wind de hartekreten uit Dheenabandhu de wereld in kan blazen. De vlaggetjes in groen, rood en geel zijn inmiddels uit de Mestreechse straten verdwenen. Het mooswief is weer op stok en m'n rode cape van m'n actionoutfit droogt al wapperend in de wind, mijn kind. Hossend in polonaise heb ik veel aan je gedacht. Met Valentijn in ons hart schiet jij de kili en ik het vrijthof op. Al klauterend als een berggeit hoger en hoger. Zomaar 'eventjes' naar bijna 6000 meter hoogte, wauw! Respect sistaaaaa. Van mij krijg je het berggeitdiploma! Geslaagd met een A+, dikke duim omhoog en een door jezelf uitgekozen sticker naast je naam. Dat is nog eens van de gebaande paden afwijken.

Over gebaande paden en zogenaamde richtlijnen gesproken. Ken je deze nog?

10 dat zijn de kinderjaren
70 daal je van het leven af
80 ben je op weg naar het graf
90 kun je nog heel goed leven
100 is je door God gegeven

Alaaf Alaaf, daar zakt je de brook toch van aaf. Holladiejeeeee op zoek naar je eigen invulling op weg naar de 90.  Tot dus ver staat het prima in m'n poëzie album. Een schrijfsel van kleuterjuf Henny, maar lijkt het bar weinig op de weg die ik bewandel. Het sparen is er niet echt van gekomen en er zit ook nog geen ring om m'n vinger dus ik heb weinig vertrouwen in de voorspellingen van de rest van de riedel. Al hoewel, mijn opa wordt volgende maand 90 en die kan inderdaad nog heel goed leven.

Het volgende hoofdstuk voor mij in op weg naar de 40 en wie weet wel de 90, begint zich langzaam te ontvouwen. De laatste week heeft me een nieuw plekje in Maastricht bezorgd.  En klein antikraak huisje to call home. Met tuintje. Leuk he :). Dus als je de volgende keer in de buurt bent, kan ik je in alle liefde ontvangen op een nieuw plekje met misschien wel tomaatjes van eigen kweek, met dank aan de heer A.Heijn en z'n moestuinactie die misschien zelfs jij als continenthopper niet is ontgaan.

Met een aflopend contract in m'n achterhoofd, moest ik toch ergens gaan bewegen...en zo was daar opeens deze mogelijkheid. Wat vastigheid in werk is dan natuurlijk wel mooi meegenomen, want ook een  huisje met een dak boven je hoofd dat z'n langste tijd wel heeft gehad, betaal je niet met een appel en een ei of zelf gekweekte tomaatjes. En zie daar, een contractverlenging komt op een presenteerblaadje langs. Als klap op de vuurpijl blijft er nog voldoende ruimte in tijd, riel en baht over om een tripje naar Cambodja en Thailand te plannen. Ik kom naar je tooooeeee sistaaa :).

De vastigheid die op de loer ligt maakt me een beetje nerveus, maar luisterend naar m'n onderbuik gevoel is dit wel het goeie, hetgeen dat past. Voor nu.

Ietwat verbaast over het opeens in elkaar vallen van de puzzelstukjes, lees ik het blog van Annie. Een van de leraressen van de teacher training van vorig jaar. Er kan er natuurlijk maar een de superrrr Teach met hoofdletter T zijn, maar van de Canadese / Chinese Annie heb ik veel mogen leren en ook zij is een bron van inspiratie.

Ze schrijft over manifestatie en geeft tips over hoe je je dromen kunt najagen en werkelijkheid kan laten worden. Begin eerst maar eens met een blikje wilskracht open te trekken, want dat is de sleutel tot succes.  Eyes on the price, alles wat je aandacht geeft groeit. Die ken ik dan weer van jou he ;). Ik geloof wel dat dat zo is, positief of negatief. Hoe meer je er mee bezig bent hoe sterker het gevoel wordt.

Even kleine voorbeeldjes. Het kan variëren van lekkere trek in een chocolade muffin (voorbeeld uit eigen verlangen ; ), denk d'r aan en visualiseer het ding en voordat je het weet denk je dat je zonder de dag niet door komt.

Omgekeerd kan ook he. Geen zin hebben om op je hoofd te gaan staan op je mat, wordt alleen maar vervelender als je aan het begin van je practice al hier aan moet denken. Hij komt langzaam maar zeker dichterbij en tegen de tijd dat je in de schouderstand naar je navel staart, zinkt de moed je in de schoenen die op je staan te wachten bij de voordeur.

Het moge duidelijk zijn dat jij je niet hebt laten kisten door negatieve gedachtes als deze tijdens je klim omhoog. Als je op zo'n moment gaat denken dat je het niet redt en daar aandacht aan geeft, dan kun je het wel shaken op de Kilimanjaro. Aint no mountain high enough voor jou en je team!

Terug naar de manifestatie.

Haar hulpmiddeltjes op weg naar naar top;

1. Kies 3 dingen die je wilt bereiken

Kies je voor één dan is het wel heel definitief en vaststaand. Twee keuzes is een soort van ultimatum. Drie is wel een mooi getal waarin je je oneindige keuzes behoorlijk hebt uitgedund. Bij meer dan drie opties kan je veranderen in een dromer en voetjes aan de vloer zijn nu eenmaal beter gegrond. Drie dus.

2. Beeld je in dat je al die 3 de dingen aan het doen bent

Maak een voorstelling van jezelf in de situatie waarin je zou willen zijn. In je bed & breakfast in de bergen broodjes smeren voor de gasten, je administratie bijhouden en de dagdagelijkse dingetjes doen als boodschappen bij de boerderieeee om de hoek. Of hoe je wens om een puppy aan te schaffen werkelijkheid wordt door het beestje al een naam te geven, te bedenken wie hem uitlaat als je moet overwerken en hoe je s'nachts op staat tijdens de zindelijkheidstraining. Voelt het goed? U bent klaar voor stap 3. Go!

3. Kies 1 van de 3, degene die het beste in je resoneert

Welke optie voelt nu het beste? Niet de optie die het sappigste verhaal oplevert bij je vrienden terwijl je je handen warmt aan je kruidenthee of waar je ego van opbloeit, maar de optie die het beste voelt. Dit hoeft overigens niet de spannendste variant te zijn, immigreren naar Australië hoeft niet als een weekje Spaanse kust ook bij je oproept dat je hier tot jezelf kunt komen en je content voelt van binnen. Een drastische verandering is niet noodzakelijk om verandering in gang te zetten, het verschil te maken. Dus kies 1 optie, ook als je Weegschaal bent, eentje aub.

4. Maak je plan, leg een fundering en voer uit

Dit onderscheidt je van de dromers. Jij bent de doener. Make it happen! Dromers dromen en doeners...nou, die gaan d'r voor en ja....doen het! Op een gegeven moment kies je om er volledig voor te gaan. Op die trein te springen, anders mis je de boot. Actie!

5. Tot slot, blijf flexibel

Je intentie staat rotsvast. Je weet wat je wilt en je laat je niet van je stuk brengen. De juiste tijd en uitvoering bepaal je along the way. Je kunt nu eenmaal niet NU op wereldreis als het saldo op je bankrekening niet meer toe laat dan een weekendje naar de Ardennen. Wat overigens ook leuk is, maar different. Gun jezelf de tijd en juiste benadering om je dromen te verwezenlijken.  Eyes on the price. Tot die tijd breathe! Daarna ook trouwens.... ;).

Het belangrijkste blijft, ga over tot actie. Move! Hoe klein je beweging ook is, als ie in de goeie richting is geloof ik in het rimpel effect op het water. Het zal zich verspreiden door de lagen van je zijn in de richting van je dromen.

Ik moet denken aan het pad dat twee vrienden bewandelen, waarin ik de stapjes terug zie.  Mijn lieve vriendin die huis en haard verliet om naar Zwitserland te verhuizen en samen te zijn met haar lief. Zie boven!

En nog even en er bloeit een dijk van een hotel op in Phnom Penh. Want soms heb je nu eenmaal van die dromen die je wakker houden, tot je ze uitvoert. Die ken jij ook wel he ;)?

En dan wil ik graag afsluiten met een prachtig liedje. Hier geen olifanten en leeuwen maar kikkers! Recht uit de adembenemend mooie film The Princess and the Frog, is het mij een waar genoegen u te mogen trakteren op Dig a little deeper :).

You got to dig a little deeper
Find out who you are
You got to dig a little deeper
It really ain't that far

When you find out who you are
You'll find out what you need
Blue skies and sunshine guaranteed
You got to dig!

Ik wens je een goeie reis en veel plezier in Indiaaaa! Dat je maar weer een geweldige gids mag zijn bij het dig werk van de mensen die je gaat tegen komen aldaar en vollop mag genieten van het weerzien met de Dheenabandhu family :).

Alle liefs,

Xx