Happy new year :)

4 januari 2014 - Phnom Penh, Cambodja

Lieve Anouk,

Gelukkig nieuwjaar :)!!!!
Verzeild in welke avonturen heb jij 2013 gedag gezegd en 2014 verwelkomd?
Hier begint het nieuwe jaar pas in april, al vieren ze toch graag een beetje mee, gepaard met vuurwerk. In de tuktuk vanaf het vliegveld naar het hostel werd het 2014.

Op de avond zelf heb ik dus niet gevierd, maar wel het nieuwe jaar heel goed begonnen op 1 januari. Het was een heerlijke dag. Ik heb even nagedacht....wat maakte nu dat het zo'n fijne dag was en ik heb lopen genieten? Het zijn zeker niet mijn jetlag / puddingbenen en dat de zo'n schijnt is natuurlijk heerlijk, maar dat was het niet...
Ik wijd het aan de mensen die ik terloops heb ontmoet. Mag ik je even meenemen naar een van die ontmoetingen?

Ik zat aan de boulevard met een boekje. Niet à la Knokke of Miami beach, maar aan de rivier waar de afgekloven maïskolven en lege kokosnoten de resten zijn van de feestvreugde van afgelopen nacht. Bio resten....vergaan vanzelf, niet erg vuilnisserig...maar kreeg er wel trek van.
Met een knorrende maag, liep ik nog even een souvenirwinkeltje binnen. De boeddha's trokken mijn aandacht. Er stond een beeldje tussen van een Boeddha in lotus zonder armen. Toen ik de verkoopster voorzichtig vroeg naar de betekenis, vertelde ze nog voorzichtiger over deze bijzondere koning uit de 13e eeuw. Geen Boeddha dus. Mijn nieuwsgierigheid leek haar aan te moedigen en na het levensverhaal over de koning volgde meer. Veel meer. Ze is trots op haar land. Heel duidelijk. Alles wat de stad nu is, is in de 30 jaar na het Khmer regime opgebouwd, vanuit het niets.
Netzoals dit winkeltje. Het is door haar ouders gestart en nu overgedragen aan haar. Ze heeft kunnen studeren vandaar haar goede Engels, al wordt ze heel verlegen als ik dat terug geef. Met haar 32 jaar is ze een tevreden moeder van een zoon van 8 die hoopt dat het land zich meer en sneller mag ontwikkelen, maar dat komt met de tijd wel. Vol vertrouwen.

Een dik half uur later wandelde ik de winkel weer uit. Wat mooi dat ze dit alles met me heeft gedeeld. Ik voel positiviteit, kracht, doorzettingsvermogen en dankbaarheid bij haar. Inspirerend. En dit is nu precies waarom ik het zo fijn vind hier en de eerste dag van het jaar een geslaagde is. Hier gebeuren spontane ontmoetingen tussen vreemde mensen die tijd maken om een uitwisseling met een ander aan te gaan en samen een bijzonder moment creëren, van mens tot mens.
Snap je een beetje wat ik bedoel, mede Azië lover ;)?

Ik hoop dat je een heel goed begin van het nieuwe jaar hebt gehad en ben benieuwd naar je belevenissen aan de winterkant van de planeet. De komende dagen vertoef ik op een bounty eilandje, tijd voor veel yoga en moeilijke keuzes als welke bikini trek ik vandaag aan en welk yogaboek trek ik uit de meegebrachte yogabieb. Het eilandje is internetloos dus even radiostilte. Foto's van parel witte stranden en een helder blauwe zee volgen uiteraard zodra ik terug ben!

Veel liefs,
Mariekaaaaaaah :)
Want net zoals Mestreech is Cambodja neet breid meh laank

1. Linda Vliegen:
    4 januari 2014
    Marieke wat kan jij goed schrijven , pap en ik hebben met veel plezier je verslag gelezen !!! We begrijpen je nu NOG beter , ga zo door . We wachten met spanning !!!!!!!
  2. Sanne:
    4 januari 2014
    Wauw! Mooi geschreven Miek!
    Geniet! Xxx
  3. Nina Boulboulle:
    4 januari 2014
    Wat een mooi verhaal :) fijn om op deze manier met je mee te kunnen genieten. Hopelijk nog veel mooie ontmoetingen te gaan, maar daar ga ik wel van uit in dat mooie Azië. X
  4. Peterhans:
    4 januari 2014
    Same Same but different....wat een mooie mensen heb je ontmoet. Geweldig beschreven wat dat met je doet. Realiseer je dat je eigen aandeel groot is in hetgeen je bereikt met anderen! Dat is ook mooi. Ga zo door, dan blijven we genieten
  5. Buur:
    4 januari 2014
    Trots op je buur !!!! Super om te lezen, beste buur én verre vriendin! Fijn dat je toch altijd zo dichtbij bent... Zeker met zo'n mooi verhaal! X
  6. Pedro en Caroline:
    4 januari 2014
    Lieve Marieke een geweldig verhaal amuseer je en we zien uit naar jullie verhalen. Ze zijn gezellig om te lezen!
  7. Dominique (BaasD ;)):
    5 januari 2014
    Lieve Marie, mooi geschreven zeg! Fijn dat ik een moment met je mee mag wandelen... X
  8. Yolande:
    5 januari 2014
    You go girl! Mooi geschreven!
  9. Marcel en Petra:
    Hey lieve Marieke,
    Heerlijk om je verhaal te lezen. Dat er nog vele mogen volgen. Je inspireert de medemens....
    Liefs van ons allemaal..xxx
  10. Christianne: