Monkey minds en olifantenkoppen

25 februari 2014 - Maastricht, Nederland

Allerliefste echte yoga teach!!!

You did it! Proficiat met weer een geweldige mijlpaal in je leven! Harstikke goed gedaan en ik ben heel erg blij met jou als nieuwe collega. Welkom in yoga teachers wereld! Hoe was je examen gegaan eigenlijk? Kon je me wel een beetje horen OM-en in je oor met die oordopjes in? Of zat Captain Jack er weer doorheen te tetteren met zijn drill instructor kwaliteiten?

Zoals je schrijft, nu gaat de echte reis pas beginnen. Ik ben heel benieuwd wat er nog allemaal op je pad gaat komen, welke wegen je zult bewandelen en welke stappen je zult zetten. Als een nieuwsgierige Alice de wereld in je opzuigend als een spons die je tegelijkertijd weer zult uitwringen, druppels van inspiratie achter je latend op je weg. De wereld ligt aan je voeten!

Terwijl ik dit zo schrijf, dwaal ik af naar welke inspiratie bronnen ik allemaal op mijn pad heb gekregen in mijn leven. Eerlijk gezegd, heb ik het nooit zo gehad op al die guru’s. Als peuter was mijn lijfspreuk “ikke zelf doen” en later als kind was ik nooit echt ergens fan van. Vriendinnetjes lagen vaak helemaal in katwzijm bij Take That of een of andere knappe Baywatch dude, stapelverliefd  en heilig ervan overtuigd dat het echt wederzijds was. Want hij kijkt altijd zo lief naar me op tv en hij zegt precies de dingen die ik ook zo denk. En tijdens het concert knipoogde hij naar me toen hij luidkeels I love you zong! Dat is toch een teken? Voor mij was het vaak een teken om zo iemand eens even flink door elkaar te schudden. Hoe kun je nu verliefd zijn op een illusie?

Van monkey mind naar olifantenkop. Mijn blik valt op de foto van Ganesha die ik hier heb staan. De halve hindoe god van kennis en wijsheid, de wegnemer van alle obstakels en de beschermheilige van de reizigers. Teach Peter heeft het je vast wel al allemaal in geuren en kleuren verteld tijdens je sponsmomentjes. Ganesha, getrouwd met siddhi (mystieke kracht) en buddhi (inzicht, de tegenhanger van de monkey mind), wordt ook wel gezien als de heer van de yoga. Als een echte teach dus een onmisbaar amulet op de grote yoga reis. Weer eentje voor in je pocket ;-)

Zoals veel kinderen tegenwoordig groeit Ganesha op met een alleenstaande ouder, zijn moeder Parvati. Shiva, zijn vader, had het gezin verlaten om te gaan strijden. Als vaderlief na jaren weer terugkomt, herkent hij zijn eigen zoon niet meer en denkt dat het een indringer is. Zonder pardon hakt hij bruut zijn hoofd af om vervolgens tot de ontdekking te komen dat hij zijn eigen zoon vermoord heeft. Drama alom. Snel geeft hij zijn dienaren de opdracht om het hoofd te brengen van het eerste beste wezen dat ze tegen komen. Een olifant. Je kan het slechter treffen. Ik zou bijvoorbeeld toch niet zo graag met een krokodillenbek willen rondlopen bijvoorbeeld. Zelfs niet met carnaval. Maar goed, Ganesha gaat dus voortaan met een olifantenkop door het leven en groeit zowaar uit tot een echte guru. Met een dikke buik nog wel zo groot als het universum. Niks liposuctie. Gewoon lekker laten gedijen. En nog een banaantje erin. Hoppa!

Dus ja, soms moet je er wat voor over hebben om ergens te komen. Heel diep gaan. Op het randje balanceren. Opstaan uit de dood. Bikkelen zoals jij het noemt. Je krijgt het niet voor niks in het leven. En uit de diepste crisissen halen we de grootste inspiratie. Daar maken we weer contact met onze kracht.  Voor mij zijn de heftigtste levenslessen onze echte teachers. Wat denk jij ervan teach?

'You cannot teach a man anything, you can only help him to find it within himself'. Dit citaat van Galileo Gallilei was mijn motto van mijn thesis op de universiteit, jaren geleden en is sindsdien een van mijn lijfspreuken gebleven. Want, zoals Plato al zei: de waarheid zit van binnen. Vaak zijn we geneigd om de dingen buiten ons zelf te halen en daarmee vergeten we de grootste inspiratie bron die we allemaal met ons meedragen in onze bagage. De kracht in jezelf. Naarmate je de takken van de ashtanga boom verder beklimt, zul je merken dat de weg steeds stiller en rustiger wordt. Je hebt geen oordopjes meer nodig. Het naar binnen keren van de zintuigen, pratyahara brengt je aandacht naar jezelf. In concentratie en meditatie. De diepste vervulling komt van binnen uit. Daar is Samadhi. En daar wacht ook je grootste guru. Als een Ganesha op zijn lotus troon, geschminckt met een grote Om op zijn voorhoofd als teken van opperste werkelijkheid.

Carnaval…misschien ga ik wel als Ganesha? Erg orgineel, dat dan weer wel. Kijken of ik nog ergens een leuk masker kan scoren. Voor het geval je het je nog niet ter oren was gekomen, komend weekend is het eindelijk zover, dan barst het feestgedruis los! Heb je misschien nog wat oordopjes die ik van je kan lenen? Of zal ik dan toch maar als Bob de Bouwer gaan met van die grote oorbeschermers op? Met een brandslang als gereedschap en bij iedere alaaf laat ik de sirenes van de brandweer eens even lekker loeien. Lijkt me wel wat, wat vind jij? ;-) Gelukkig werk ik het weekend lekker door… mensen in heerlijke ontspannen toestanden brengen enzo in de kliniek, waar het leven gewoon doordraait en carnaval een ver van de bed show is. En het zijn vaak deze mensen die mijn grootste inspiratiebron zijn, zonder dat ze het in de gaten hebben. Niet de mr know it alls, maar de gewone huis-tuin en keuken wijsheid van het bakkersvrouwtje op de hoek. Kindertaal. Als we echt luisteren zit er zoveel wijsheid verborgen in de kleinste dingen en liggen de lessen gewoon voor het oprapen.

Dus lieve teach, trek die oordopjes uit je oren, geef de monkeys nog wat bananen en ga lekker jongleren met de ananasjes met die sterke biceps van je. Verblijd de wereld met een ongelofelijk krachtige OM vanuit je tenen en op naar de kurmasana’s op Turtle Island!

The world is yours…See you on the road!

xx

Anouk