De strand markt & de pelvic dance

20 mei 2014 - Phnom Penh, Cambodja

Lieve Anouk, Noorse ice queen met warm hart!

Je bent ook overal te vinden he, deze keer was het dus Noorwegen. En wel met de loveboat, dat klinkt als vlinders all over. Ik ben blij voor je en benieuwd waar de loveboat de volgende keer aan land gaat. Heeft je man net zulke mooie vlechten als Wickie de Viking :D? Ik wil niet op de zaken vooruitlopen en zeker ook geen ongevraagd reclame maken, maarrrrr mocht je op zoek zijn naar een bijzondere, sprookjesachtige locatie voor uw bruiloft, dan weet ik nog wel een prachtig plekje. Er is een gracht dus de loveboat kan daar makkelijk arriveren. Meer informatie zou ik u desgewenst kunnen doen toekomen wanneer u uw gegevens achterlaat in een privé bericht :p. Alle gekheid op een stokje....geniet daar op je roze wolk!

De wolkjes die hier af en toe voorbij trekken zijn alles behalve roze. Genietend van het voorjaar daar, is hier het regenseizoen langzaam maar zeker begonnen. Niet alleen de mensen genieten van de verkoelende buien en vullen hun regentonnen, de natuur was er ook wel aan toe. Op de dorre vlaktes zijn de eerste groene sprietjes al te zien. Hopelijk zullen ze in een maand of drie uitgroeien tot een mooie rijstoogst. Het is ook het seizoen van de jackfruit en mango. Voor een appel en een ei geniet ik smorgens van m'n exotische muesli :).

Toeristen zijn er echter een stuk minder en tijdens m'n tripje naar wederom de prachtige kust, waren de toeristen op een hand te tellen. Jullie hebben de eerste Koningdag achter de rug. Hier werd de verjaardag van de inmiddels overleden koning gevierd. Dat is een feestje van drie dagen. Als je maandag, dinsdag en woensdag vrij hebt, is het bijna weekend dus ach.....neem nog een dagje of twee vrij tot aan het weekend en voordat je het weet heb je een weekje vrij! En zo ligt het land een maand na de uitgebreide nieuwjaarsvieringen weer een klein weekje plat. Hieper de piep! Mijn yogamatje vond haar weg dus in zuidelijke richting om net zoals tijdens de vorige volle maan, op het strand te belanden. Genieten, genieten!
Lekker rustig voor mij, maar de dames die je graag voorzien van een massage of ontdoen van overtollig haar zijn minder blij. Al blijven ze met een grote glimlach diensten aanbieden. In de veronderstelling dat m'n benen wel strandproof waren en m'n wenkbrauwen niet vergroeid zijn tot één, dacht ik een koortje dat wordt gebruikt als vervanger van een scheermesje niet nodig te hebben. Na het voelen van m'n benen die inderdaad wel gaaf genoeg worden bevonden, volgt de vraag of ik niet even m'n arm kan optillen. Misschien is er nog ergens een okselhaartje te vinden. Je kan niet anders dan hier om lachen, toch? En dan is er nog de dame die met een barbequetje zeult met daarop vers gegrilde octopusjes. Het strand lijkt langzaam een marktplaats te worden wanneer er ook nog een dame met een grote fruitmand op haar hoofd komt aangewacheld. Ik kijk m'n ogen uit terwijl ik vergezeld van een fruitig ontbijtje met m'n voeten in het zand speel en luister naar de kabbelende golven. Het blauwe water behoort tot de Golf van Thailand waar in de verre verte ook Koh Samui in dobbert. Ik ben al druk aan het visualiseren geweest ;). In m'n hoofd neurie ik, we gaan nog niet naar huis....nog lange niet...

Weet je wat ook leuk is? De mooie projecten van Krama Yoga worden in een artikel gegoten en krijgen een plekje in Yoga Magazine Nederland. En wat dan ook een leuke bijkomstigheid is, het verhaal heb ik een beetje mogen toelichten. In een leuke Skype sessie heb ik wat mogen vertellen over het reilen en zeilen binnen de organisatie en hoe ik hier terecht gekomen ben. Het maakte me wederom bewust van hoe bijzonder ik het vind om hier te kunnen zijn. In de zomer valt het tijdschrift hup, in de brievenbus van m'n ouders. Bijzonder aandenken aan nu al een bijzondere tijd :).

Goh zeg, wat je omschrijft over de yoga outfits is écht het tegenovergestelde van de outiftjes hier. Niet less, maar more is echt more hier zoals ik al omschreef. Nog geen Kino's in de lessen tegen gekomen. Als ik m'n ogen vergeet te ontdoen van het beetje mascara dat ik soms gebruik, kijkt er soms een pandabeertje vanuit de spiegel naar me. Het zwart hangt onder m'n ogen dankzij de hitte...fraai gezicht zou dat zijn met een geschminkt koppie.
Na het lezen van je verhaal moest ik denken aan de workshop van gastdocente Leisa uit Australië afgelopen week. Ze heeft een Iyengar achtergrond, was zelfs op zijn 90e verjaardag :), en een hoop kennis en ervaring waarvan ze een gedeelte met geïnteresseerde yogins ging delen in haar women yoga middag. Ze vertelde over welke houdingen afhankelijk van je cyclus helpvol zijn en welke je beter maar even kunt overslaan. Tijd om te sponzen :).

Activate your pelvic floor, hoor ik mezelf regelmatig in een les zeggen. Dat is zoals met veel dingen makkelijker gezegd dan gedaan dus Aussie Leisa gaf daar wat tips voor. Ook vertelde ze over de risico's die je loopt als je structureel je bekken in een niet natuurlijke positie houdt. Dat je spieren in je bekken niet sterk genoeg zijn na de geboorte van je kind of door ouderdom er dus letterlijk wat organen naar buiten kunnen zakken, vond ik al vervelend genoeg, maar enigszins begrijpelijk. Maar een andere oorzaak in het risico van het verzakken van wat organen is buikspieroefeningen doen op een verkeerde manier, vertelde ze. Je kunt zoveel druk zetten met bijvoorbeeld het verkeerd doen van push ups dat je je bekkengebied verzwakt en naar buiten duwt in plaats van intrekt en versterkt. Ik moest daarbij denken aan de jonge meisjes die graag gaan voor een platte buik en misschien niet zozeer in de kleurrijke yogalegging willen passen, maar misschien wel in dezelfde skinny jeansmaat als hun vriendin om maar eens een voorbeeld te noemen. Ik weet eigenlijk geeneens of skinny's nog wel in zijn bij ons ;). Maar goed, je weet vast wat ik bedoel he.

Een ander voorbeeld van Leisa. Wanneer je rechtop staat is je bekkengebied normaal gesproken in een neutrale positie. Zoals ze heel duidelijk omschreef tijdens de oefening, je vagina is naar beneden gericht. Ok...dat is duidelijk.
Je bekken is gekanteld als je je navel intrekt, je buik inhoudt zodat die volgens sommige of volgens het stemmetje in je hoofd minder zichtbaar is. Leisa vindt dat maar vreemd, want je buik is er nog steeds natuurlijk. Ik heb deze regel zelf ook vaak genoeg toegepast, vooral in de tijd dat je met naveltruitjes en het liefst een navelpiercing door de gangen van de middelbare school paradeerde. Stik onzeker over je lijf, maar ja...de popie jopies liepen er zo bij dus als je beetje erbij wilde horen deed je dat ook. Zoals je leest had ik toen nog nooit van yoga gehoord ;).

In Australië loopt een onderzoek naar het verband tussen het inhouden van je buik en onvruchtbaarheid. Vooral tienermeisjes zijn hier goed in. En dat is nu net de leeftijd waarop je eitjes en alles wat daarmee samenhangt zich gaan ontwikkelen. Dat hele zaakje komt dus mooi in de verdrukking. Tegen de tijd dat je graag kinderen wilt gaat dat vaak moeizaam of.....niet. Nou dat vind ik nogal wat. Om bij de groep te horen, te voldoen aan een ideaal beeld, de foto's uit de bladen of videoclips op tv, onderdruk je je lichaam dusdanig dat het gewoon niet meer functioneert. Niet bepaald ahimsa.

De yoga studio is even wat minder rustig met momenten. Er wordt gewerkt aan een appartementen complex even verderop in de straat met alle geluiden van dien. Niks mis mee hoor, de begeleidende muziek gaat wat harder en ujjayi die je helpt om geconcentreerd te blijven staat natuurlijk altijd tot ieders beschikking. Wat me op viel is dat de bouwvakkers met gezin en al op de bouwplaats wonen. Een matras en klamboe doet in een hoekje dienst als slaapkamer en....dat is het eigenlijk wel...koken kan op een soort barbecue en de badkamer bestaat uit een regenton. Basic....

Ik vind het nog steeds heel erg leuk om onze avonturen hier te delen en ben benieuwd wat je zoal hebt mee gemaakt onder de volle maan. Liefste Teach, hold on to your yoga shirtje en verblijd de Yoga Placers maar weer met een fijne practice en goeie portie zweet.

Plakkerige knuffel uit Phnom Penh :)

Veel liefs,
Marieke

1. Peterhans:
    21 mei 2014
    Yooooo teach! Weer een lekker verhaal om jaloers op te worden. Wat heerlijk om even de stad te verlaten om je te laten verwennen op het strand. Vakanties zat daar in Cambodja.....dat is niet Same als bij ons :-).
    Nu weer lekker sponzen in Phnom Penh. Veel plezier! Xx